Naar Alaska !

Dat we dit jaar weer naar de Verenigde Staten zouden gaan was wel duidelijk, maar naar welk deel wisten we lange tijd niet.
Het gebied tussen Utah & Arizona spreekt ons erg aan maar een vakantie naar die streek vergt veel voorbereiding qua hikes en dirtroads, en we hebben niet zoveel tijd voor de voorbereiding dus ging er een streep door heen. Jos wilde ook wel graag nog een keer terug naar New Orleans maar we kregen geen leuke reis op ons netvlies.
Geïnspireerd door het koude weer in Nederland van de afgelopen tijd wisten we het opeens: Alaska!
Op internet is er in tegenstelling tot de overige staten van de VS niet veel aan reisverslagen etc te vinden over Alaska. Al snel bleken er meer grote tegenstellingen te zijn: geen goedkope hotels met coupons, maar hotels en B&B vanaf 100$ excl. tax en geen woestijn droogte maar regen, kou maar toch ook lekkere temperaturen van 20 graden. Het schrikt ons allemaal niet af en daarmee kan de voorbereiding voor de vakantie 2012 beginnen.
Als eerste wilden we de vlucht boeken, wat al de nodige keuzemomenten met zich meebracht. Rechtstreeks op Anchorage vliegen kan niet vanaf Amsterdam of Brussel, dus het wordt een overstap. We hebben ons toen eerst georiënteerd of een stop-over in Seattle mogelijk zou zijn. Seattle vinden we een leuke stad en op voorhand weten we al dat we "steden" gaan missen in de wonderschone omgeving van Alaska, dus een stop-over zou wel eens de uitkomst kunnen bieden zeker omdat je toch in Seattle moet overstappen.
Waar je bij een overstap "normale vliegtijden" hebt, merkten we dat we bij een Stop-Over of 's ochtends om 6 uur uit Seattle zouden moeten vertrekken of als alternatief een vlucht met aankomst om 00.30 uur in Anchorage. Op de heen of terugweg zouden we hier nog mee kunnen leven, maar voor een vlucht in de vakantie vinden wij dit geen geschikte tijden als je in ogenschouw neemt dat je vooraf op de luchtaven moet zijn en bij aankomst nog om een huurauto. Als we business class zouden vliegen hadden we wel goede vluchttijden, maar vragen ze 600 euro per persoon meer voor een ticket op de toch al behoorlijke businessclass prijs. De stop-over is dus afgevallen, het luxe reizen hebben we er in gehouden.
We zullen nu met British Airways vliegen. We zullen 2 x over moeten stappen: in Londen en Seattle maar aangezien we business class vliegen zullen wij ons prima vermaken in de lounge van de luchthaven. De auto, een full-size SUV hebben we inmiddels ook geboekt en voor de poes is het pension veilig gesteld. Het echte lezen, plannen en voorbereiden kan nu beginnen.

Inmiddels is het eind april en zijn we een stukje verder met de planning. We hebben eerst maar een stel boeken aangeschaft zoals de lonely planets Alaska & discover Alaska, de reisgids van de ANWB en de Milepost, wat schijnbaar de bijbel is voor Alaska. Door veel te lezen hebben we besloten om naast Alaska ook een stukje Canada mee te pakken (Yukon). De route staat in grote lijnen vast, hotel voor de eerste nacht is geregeld en we hebben de berensafari voor $1300 besproken. Kost wat, maar dan heb je ook wat zullen we maar denken.
Inmiddels is het eind mei. Helaas hebben we het poezenpension af moeten zeggen omdat Roosje niet meer onder ons is. De overige plannen gaan echter door en krijgen concretere vormen. Via het geocachen, wat we ook in Alaska willen doen, zijn we in contact gekomen met een geocachend-stel uit Anchorage waar we een zondagmiddag mee gaan cachen. Leuk! Andere jaren moesten we door het hiken in onherbergzaamgebied heel gedetailleerde info zoeken bij de voorbereiding, dit jaar is het allemaal veel losser. Qua voorbereiding heeft het echt niets gemeen met onze andere USA reizen.
Weer een stapje verder

De vakantie komt steeds dichterbij. Voor de eerste week hebben we de reis wat concreter gemaakt en de overnachtingen geboekt. Even wennen voor ons want we houden eigenlijk van optimale vrijheid, maar we willen het er niet op gokken dat we niet makkelijk iets kunnen vinden. 's avonds aanbellen bij een bed & breakfast is voor ons toch anders dan bij een motel binnenlopen. In Fairbanks zullen we 2 nachten in een motel blijven. Even wat ruimte om ons heen. De planning voor de 3 weken daarna moet nog komen. We zijn momenteel druk met geocachen en andere leuke dingen en de voorbereiding komt er niet van. Dit is ons nog nooit overkomen. Komt uiteindelijk helemaal goed en inmiddels is er iemand van het alles Amerika forum naar Alaska vertrokken voor ongeveer hetzelfde rondje dus dat reisverslag volgen we natuurlijk op de voet en daar gaan we zeker nog wat tips uit halen.